DRAGON QUEST VIII

Reviews, previews, features.
Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

DRAGON QUEST VIII

Мнение king_of_the_universe18 години

DRAGON QUEST VIII: QUEST OF THE CURSED KING


Платформа: PS2
Жанр: RPG
Производител: Level 5
Разпространител: Square-Enix

Dragon Quest/Dragon Warrior e ролева поредица на Enix, която в Япония е по-популярна от вездесъщата Final Fantasy (FF) серия на Square. Заедно с другите величия от каталога с ролеви игри на Enix (Star Ocean, Valkyrie Profile и др.), Dragon Quest дълго тровеха живота на FF в Съединените щати, където FF-игрите се бяха превърнали в еталон за перфектната конзолна ролева игра. От цялата тази грандиозна схватка единственият неогрян пазар бе Старият континент, който не познаваше достойна алтернатива на “Последните фантазии” и бе загърбен дори при разпространението на Final Fantasy Tactics. Благодарение на чудовищното разрастване на електронната развлекателна индустрия през последните години най-после разпространителите обърнаха погледа си и към пренебрегваната Европа. Както е тръгнало, нищо чудно най-после да доживеем да посрещнем на европейска територия една от най-добрите игри от една от най-добрите ролеви поредици от времето на 90-те насам.

Dragon Quest VIII: Quest of The Cursed King e поредната игра със сърцераздирателни пускови дати. Развихрила се из Страната на изгряващото слънце още преди година, съвсем наскоро DQ VIII ощастливи американските bros & sis. Някъде след около половин година се очаква началото на триумфалния кръстоносен поход на играта из Европа. И докато повечето европейски ситизъни се почесват не точно там, където ги сърби и отброяват с турска броеница всеки изминал ден до датата на европейската премиера, други, по-находчиви и по-тъмни субекти, се добраха до американската версия на играта. Ето какво ни предлага тя.

Още със започването на нова игра в съзнанието на непредубедения почитател (а какво остава за предубедения такъв) се набива реализацията на два от елементите на геймплея: графика и музика. И то каква реализация – още от първата минута биваш приветстван с величествена оркестрална музика и пъстроцветен свят, който те обгръща и главозамайва в своето великолепие от приказни, леко “сел-шейднати” създания и весели и ярки цветове. И докато геният на Акира Торияма – създател на Dragon Ball anime серията и дизайнер на героите и чудовищата в не една класическа японска ролева игра (Dragon Quest, Chrono Trigger) е известен в целия свят, то ще си позволя няколко думи за композитора. Коичи Сугияма е един от най-популярните японски композитори и диригенти. Сугияма-сан обогатява DQ поредицата с епична авторова музика, неотстъпваща по нищо на най-добрите парчета на Нобуо Уемацу (Final Fantasy series) и Мичиру Ямане, спечелила си световна слава с поредицата Castlevania.

След преминаването на първоначалния водопад от емоции, захранван от арта и музиката на DQ VIII, най-после се окопитвам и хвърлям един по анализаторски студен поглед към механиката на геймплея.

Подобно на по-голямата част от японските конзолни ролеви класики, DQ VIII се основава на вече поизтърканата time turn-based бойна система. Въпреки това битките не писват, защото простият принцип “който превари – той първи ще удари” се размива в крайно забавните умения на героите и чудовищата и 2-3 допълнителни команди, освен стандартните attack, defend и run. На първо място сред тях е моята любима команда intimidate, която се изразява в опит на някой от компанията ти да сплаши враговете. Много по-слабите от твоето парти монстъри панически ще избягат, някои дори ще оставят сандъци с някоя благинка след себе си. По-равностойните чудовища обаче или ще проявят непукизъм и няма да се впечатлят, или ще се раздразнят и ще направят изпреварваща атака. Друга команда дава възможност на някой от твоите герои да се “напомпа” за сметка на своя ред и следващия път или да издумка врага с по-мощна атака, или отново да “помпа” с още по-голям ефект в по-следващия ред.

Освен винаги да се озовават във вихъра на събитията и да създават емоционална, емпатична връзка между себе си и геймъра, героите изпълняват и далеч по-прозаични задачи: да вдигат нива и да научават нови умения. Вдигането на нива води до повишаване на основните показатели на героите, както и до получаването на няколко точки, които трябва да разпределиш върху едно или повече (според твоята лична преценка) умения. Всеки герой притежава по няколко умения за боравене с определен вид оръжие, плюс едно специфично за героя умение. Вдигането на нивото на определено умение води до научаването на магии или на специфични за всяко оръжие техники, или на индивидуални умения. На определено ниво на дадено умение героят ти може да получи някакъв trait. Тъй като звучи сложно, веднага давам пример. Главният ми герой вдига ниво. В резултат му се повишават основните показатели (примерно сила +3, гъвкавост +4, мъдрост + 3 и др.) и получава 5 точки за разпределение между неговите умения. Ако искам да го правя откровен мечоносец (swordsman), бухам и петте точки на умението за боравене с мечове. Вдигнатото умение за боравене с мечове може да ме възнагради с нова специална техника с меч. Ако съм достигнал необходимото определено равнище, героят ми може да получи и нов trait, например “+10 атака при атака с меч”. Магии и специални техники се научават и с трупане на точки на личното умение на всеки герой. По моя преценка личните умения са най-забавни. Например Jessica е с личното умение “сексапил” – колкото нивото му е по-високо, толкова е по-голям шансът противниците да се зазяпат в нея и да пропуснат първия си ход.

Типично за всяка ролева класика е пазаруването на оръжия, брони и аксесоари. В DQ VIII обаче не е толкова просто. Нека използвам горния пример с главния ми герой, който го готвя за майстор на меча. Добирам се до поредното населено място, в което се продава копие и/или бумеранг с по-голяма атака от притежавания от героя ми меч, които също могат да се използват от него. Лошото е, че изобщо не съм покачвал нивата на уменията за боравене с копие и/или с бумеранг, а екипирам ли героя си с подобно по-силно оръжие, хем няма да мога да използвам научените техники с меч, хем няма да мога да се възползвам от “специфичната черта” (trait), подсилваща атаката ми с меч. Подобни стратегически елементи правят по-интересно оръжейното пазаруване, което в други игри често си е жива досада.

На определен етап от играта партито ти ще се сдобие с атрактивна вариация на диабловския Horadic Cube. В живописния магически бързовар могат да се смесват по два предмета, които или да доведат до създаването на оръжия, брони, аксесоари и отвари, които не се продават по магазините, или да се превърнат във failure. Тук-там из библиотеките по сградите се намират рецепти, които да вдъхнат доза самочувствие на отрудения ти готварски дух.

Освен многобройните интересни битки (разнообразието от различни чудовища е просто...чудовищно!), всяка добра ролева игра се характеризира и с приятно бродене из света. DQ VIII е праволинейна игра, но подобно на старите FF-игри, тук също можеш да се скиташ където си поискаш, преди да се придвижиш от град А до замък Б. Спокойно можеш да си развяваш перчема из гори и планини и дори понякога ще бъдеш възнаграждаван за усърдието с някой добре скрит сандък или специално чудовище (по-силно от обикновената фауна). Може пък преди замъка Б да се добереш до селото В, което е следващата ти спирка след замъка Б, да дадеш всичките си пари само за едно още по-мощно оръжие и да се върнеш до град А. Досадата ти е спестена от билка, която те изстрелва като Супермен в небето и те праща в преди посещавана от теб дестинация по избор. Смяната на деня с нощта също разнообразява геймплея – нощно време се срещат същества, които не се вясват посред бял ден.

Добрата ролева игра трябва да притежава интересни, запомнящи се персонажи и босове. Отличната ролева игра трябва да притежава незабравими персонажи и босове. Е, DQ VIII е от втория вид ролеви игри. Няма да си позволя да описвам героите и босовете, защото по този начин ще опороча историята, която държа да запазя в тайна точно заради тяхната забавност.

Арт, музика, механика на геймплея – всичко в DQ VIII е изпипано не само с типичния за японците перфекционизъм, а и със също толкова типичната за японските разработчици родителска любов към своите творения. Лично за мен DQ VIII е едно уникално произведение на изкуството, затова започнах това ревю с разглеждането на най-емоционалните елементи на една игра – графика, арт, музика. Напук на всички изтъкнати гейм-критици, които оценяват DQ VIII “само” с 9/10, аз ще й дам 10/10. Най-важна е духовно-емоционалната връзка.

10/10
Последна промяна от vvarp на 15 май 2011, 10:38, променено общо 2 пъти.
Причина: възстановяване на съдържание
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
stryker
Мнения: 788
Регистриран преди: 18 години

Мнение stryker18 години

Доста здраво ревю :yes:

Аватар
DETONATOR-M
Мнения: 3905
Регистриран преди: 18 години

Мнение DETONATOR-M18 години

stryker написа:Доста здраво ревю :yes:
ЙЕЕЕЕ :D
FORZA "СКРИТА СИЛА" МЪДРЕВО !

Аватар
vvarp
Мнения: 4516
Регистриран преди: 18 години

Мнение vvarp18 години

Боян Ер Пе Ге-то страйкс бек :yes:
Отлична статия :!:

Аватар
cain
Мнения: 4906
Регистриран преди: 18 години

Мнение cain18 години

абе профито си е профи :D

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru18 години

:ura:
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
Rinaldo
Мнения: 2817
Регистриран преди: 18 години

Мнение Rinaldo18 години

BRAVO!

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru18 години

1997г бе повратен момент за конзолната ролева сцена. Тогава се появи Final Fantasy VII за PSX. Трите измерения, в които се пренесе поредицата беше една от по-значимите промени, но най-ключовата беше игралната вселена, с която играчите се сблъскаха. Брутален сайбър-пънк, който те поглъщаше от самото начало и не те пускаше докато не разнищиш всичко около приключенията на Cloud и компания и не проследиш съдбата на Sephiroth. От там насетне започнаха да се сипят безброй rpg-та с подобна тематика. Принципно това не е повод за оплакване, особено имайки предвид, че голяма част от тях са сравнително успешни, но в един момент на човек започват да му омръзват Блейд Рънър wannabe игрите изпълнени с метро секшуъл герои, електрически китари, космически кораби и изчанчени вселени. Един разработчик обаче не е забравил класическите фентъзи приключения и той се нарича Level 5, а продуктът, който ни предлагат – Dragon Quest VIII е едно от най-добрите ролеви заглавия появявали се за PS2!
Още в началното меню ви посреща приказна оркестрална музика предвещаваща едно епично приключение. Отговорникът за нея както и за останалата част от магическия музикален съпровод се казва Коичи Сугияма. С чиста съвест мога да кажа, че дори по-претенциозните играчи, свикнали ушите им да бъдат галени само и единствено с произведения на Мичиру Ямане, Хитоши Сакимото и Нобуо Уематсу ще се разтопят слушайки вълшебните мелодии в DQ.
Озвучението на персонажите винаги е било сериозен проблем при не-японските версии на JRPG-тата. В този случай няма и помен от долнопробните американски озвучители, тровещи живота на клетите ролеви маниаци, като почти всички герои и NPC-та са озвучени перфектно на английски с взевъзможни европейски акценти. Единствената ми дребна забележка към саунда е повтаряемоста на мелодиите, но това е бял кахър на фона на цялостното изпълнение.
За визията на Dragon Quest отново мога да говоря само със суперлативи, но рискувам да започна да се повтарям. Cel Shading-а използван за изобразяването на прелестната приказка може да бъде сравняван единствено с този на въздесъщата The Legend of Zelda: The Wind Waker, което мисля, че говори достатъчно красноречиво за качествата му. Истинско удоволствие е дори само да се разхождате из света на DQ без да правите нищо друго освен да се любувате на заобикалящите ви флора и фауна, чакайки да се свечери за да може да наблюдавате залеза на слънцето.
Красиви са не само откритите и диви местности, но и замъците, градовете и селцата, които посещавате. Минавайки през портите на някой дворец веднага усещата величественоста на постройката, прекрачвайки прага на някоя малка селска къщурка пък бивате стопляни от чувството на уют, въобще вселената на играта моментално ви поглъща, оставяйки ви безмълвни.
Причината поради, която сте тръгнали на това приключение мисля, че е повече от ясна – зъл лошковец, който е омагьосал замъка на краля на нашия герой, както и всички населяващи го. Всички са се превърнали в каменнни статуи сякаш имали нещастието да срещнат басилиск или медуза. Безименния ни герой обаче незнайно защо му се разминава напълно, за разлика от краля и принцесата, които макар и да не са вкаменени също са омагьосани от злия шут Доулмегъс, като са приели различна форма. Владетелят е дребно и зелено човече с кафява роба и поразително много напомнящо на Йода, докато дъщеря му е трансформирана в красив жребец. Тримата оцелели тръгват заедно да гонят клоуна, като по пътя към тях се присъединяват едричкия разбойник Йенгъс, очарователната магьосничка Джесика и сладкодумния рицар Анджело, всеки от, които имащ сметки за уреждане със злодея.
Целият сюжет, както и самата игра не биха били същите без съпровождащия ги невероятно свеж хумор. Не се бях смял толкова в игра от Paper Mario: The Thousand Year Door насам. Почти всеки един проведен диалог е изпълнен с чисти и неподправени смехории.
Сигурно вече се чудите защо още нищо не съм казал за бойната система и тази за развитие на персонажите. Ами причината е, че няма кой знае какво да се каже около тях. Те са толкова олд скуул и семпли, че надали ще се натъкнете на елемент, който да не сте виждали в игри от жанра от преди 2000та година. При претрепване на гадинки получавате експириънс, при вдигане на ниво основните статиски на героите се покачват и получавате определен брой точки, които може да разпределите по ваше усмотрение върху наличните умения (различни за всеки герой). Уменията на всеки персонаж включват боравене с различни видове оръжия, както и някое строго индивидуално като сексапил за Джесика, човечност за Йенгъс и тн.
От друга страна – противниците срещу, които ще се сражавате са всичко друго, но не и стандартни. Безмислено е да се опитвам да описвам уникалните създания, които е родил геният на Акира Торияма. С общ брой надвишаващ 200 различни вида изчадия определено ще има с какво да се забавлявате.
Самите битки са отново изключително семпли като механика. Отново е използвана класическата стара походова система залегнала в основата на безброй ролеви заглавия. Освен обичайните действия като атака, защита, използване на магия/умение/предмет и бягство ще можете да опитате да сплашите по-слабите гадинки и те да побегнат ужасени, евентуално оставяйки някой предмет след себе си. Друга опция е да пропуснете ход увеличавайки напрежението на даден герой като в следващия той ще може да нанесе по-големи поражения или отново да пропусне и така докато накрая нанесе удар с колосални щети. За някои простотата може да е минус за други плюс, всичко опира до предпочитания. Моето мнение, е че изчистеният геймплей пасва перфектно на заглавието и в него се крие голяма част от чара му.
Dragon Quest VIII: Quest of the Cursed King е едно крайно емоционално приключение, което ще бъде запомнено най-вече от хардкор играчите с това, че изтръска прахта от занемарената от доста време насам класическа фентъзи обстановка. Едно перфектно заглавие във всяко едно отношение, като единствения му... хммм... минус е семплотата и стандартноста, към които така упорито се придържа. При всички положения насреща си имате не поредното RPG, с което да запълните времето до излизането на FF XII (тюх...) ами едно сто процентово A+ заглавие.

9/10
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Zygot
Мнения: 517
Регистриран преди: 18 години

Мнение Zygot18 години

Браво момчета ! Страхотни ревюта, респект за старанието !!

edit: Jeru лека грешка на езика не жребец ,а в кобила е превърната принцесата :)

Аватар
hellfire
Мнения: 1893
Регистриран преди: 18 години

Мнение hellfire18 години

Едно голямо БРАВО за пожения труд,страхотни ревюта :yes:
Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future.

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru18 години

Zygot написа:Браво момчета ! Страхотни ревюта, респект за старанието !!

edit: Jeru лека грешка на езика не жребец ,а в кобила е превърната принцесата :)
Ууупс!

То ревюто е за GW, ама те така и така после ще го качат на сайта... мисля, че няма проблем като съм го post-нал и тук.
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
roBO
Мнения: 778
Регистриран преди: 18 години

Мнение roBO18 години

mnogo e dobro !

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe18 години

Екстра статийка! :D Тук-там има сбъркани запетайки и злополучно пренебрегван пълен член, но смислово ревюто е добре построено.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
me3x
Мнения: 4122
Регистриран преди: 18 години

Мнение me3x18 години

Страшни ревюта сте драснали.Евала за труда и старанието.
You can't choose your enemy, but you can choose how to fight

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru18 години

Мерси, мерси! Щом и Боян Ер Пе Ге-то го одобрява, значи всичко е тип-топ! :D
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
DETONATOR-M
Мнения: 3905
Регистриран преди: 18 години

Мнение DETONATOR-M18 години

Въпроса е кога ще се напием по случая.

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru18 години

DETONATOR-M написа:Въпроса е кога ще се напием по случая.
Хехе... то винаги това е въпроса! :lol: :wink:
Ми кога... Med има изпит в понеделник и предполагам ще учи, но следващата седмица може да организираме нещо!
Или пък - ако Боян реши да "полеем" новия апартамент! :roll: :wink:
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
DETONATOR-M
Мнения: 3905
Регистриран преди: 18 години

Мнение DETONATOR-M18 години

Jeru написа:
DETONATOR-M написа:Въпроса е кога ще се напием по случая.
Хехе... то винаги това е въпроса! :lol: :wink:
Ми кога... Med има изпит в понеделник и предполагам ще учи, но следващата седмица може да организираме нещо!
Или пък - ако Боян реши да "полеем" новия апартамент! :roll: :wink:
ОФФФ:
Аре мулти тази неделя,намалих чекиите и мисля че този път ще ви смажем

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe18 години

Jeru написа:
DETONATOR-M написа:Въпроса е кога ще се напием по случая.
Хехе... то винаги това е въпроса! :lol: :wink:
Ми кога... Med има изпит в понеделник и предполагам ще учи, но следващата седмица може да организираме нещо!
Или пък - ако Боян реши да "полеем" новия апартамент! :roll: :wink:
Офф: Ми то на мен апартамента вече ми го поляха: наводниха ме неделя срещу понеделник и ми изгърбиха ламината в хола (за щастие конзолите се спасиха - плуваха върху кутиите си) и една от стените се напука.

Събота ше бачкаме до около 14ч., а неделя няма да мога да мърдам навън, защото ше идва чистачка да оправя масрафа след наводнението. :-? Неделя мога да бъда само домакин.

Следващия уикенд съм в Д4, за да си взема кредитната карта и да празнувам рожден ден на майка ми.
Don't shoot! I'm a human!

Кой е онлайн