ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Reviews, previews, features.
Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos12 години

Последната седмица-две се занимавах с два от най-големите пропуска в гейминг "кариерата" ми:
http://www.shoptonews.net/wp-content/up ... everse.jpg
Естествено, година-две нарочно изчакване за HD колекцията беше основния фактор да не ги захвана по-рано. Тъй като са две отделни и доста различни като изживяване игри и аз ще ги разгледам по този начин.

Ico HD
Изображение
Започнато като PSX проект, видяло бял свят в ранните PS2 години и сега, десет години по-късно, издухано от прахта и с лепнат етикет "HD" отгоре му, заглавие като ICO все още няма аналог.

Историята е разказана в малко на брой и средно дълги режисирани сцени, но по-голямата част от нея се съдържа в геймплея. Думата "атмосфера" ще я спомена още доста пъти, пишейки за шедьоврите на Team Ico и това е неизбежно. Изграждането на такава е постигнато по уникален начин: от огромния и сякаш безкраен замък, до постоянните сблъсъци на живот и смърт с мрачните противници. Самият факт, че липсва HUD и всякакви други излишни параметри на екрана, допринася напълно за потапянето в нея и говори колко важна е тя. Не е и нужен дисплей, тъй като в играта единствения начин да се умре е грешна стъпка на самия играч (и падането му от високо). А битките са на живот и смърт, защото противниците често превъзхождат числено и когато Йорда попадне в лоши ръце за малко по-дълго време играта отново приключва.

Изображение
Геймплейно играта е сведена до постоянното решаване на пъзели, ръка за ръка с Йорда и с оръжие в другата. Авторите са съчетали по уникален начин двата елемента, упражнявайки умствените способности на играча и в същото време държейки го постоянно нащрек. Системата за запазване е малко безпощадна за съвременния (да се чете "разглезения") геймър. Записва се само на специално определени места, а играта записва автоматично само при специалните врати, които Йорда отваря. Поради тази причина на един-два пъти ми се наложи да преигравам дадена секция и с всеки следващ опит бързах все повече и това водеше до пленяване на Йорда и ново преиграване. За щастие не се случваше често. Контролите са непокътнати от оригинала и работят. Бутонът, с който се държи Йорда за ръката, по подразбиране трябва да се задържа през цялото време и това също е малък, но ефектен трик за пълното потапяне в играта - на няколко пъти се усещах как натискам с всичка сила R1 от страх да не изпусна Йорда в някоя пропаст или да я оставя да потъне в някоя от черните дупки. Преиграваемостта на играта също е стимулирана от факта, че йероглифите на Йорда са преведени, а самата тя може да бъде управлявана от втори играч след първото изиграване. Трофеите също допринасят за това, но някои от тях (минаване на играта под 2 часа) ще ви вгорчат живота. На мен първото превъртане ми отне към 6-7часа, което не е много (пак е повече от последния Call of Duty), но играта определено компенсира с качество.

Изображение
Графиката... тя не е важна. Защо ли? Ами изобщо не я забелязах или просто не съм й обърнал внимание. Най-малкото не ме подразни нито за миг (за справка: тази на God of War HD колекцията я изтърпях едва 10мин). Може би защото за мен това беше игра, в която водеща е атмосферата и историята, а може би времето наистина е било щедро към малкото момченце, захвърлено в големия замък.

В звуково отношение играта с малко постига много. Липсата на саундтрак в по-голямата (да не кажа почти цялата) геймплейна част потиска още повече и усилва тягостното чувство у играча. Всеки звук е на мястото си, това е достатъчно да се каже.
Изображение

В последните секции на играта останах доста изненадан (и самотен), там като че ли е най-слабата част или просто аз лично наистина вече съм нямал и капка търпение да си пусна Shadow of the Colossus, но и в двата случая няма значение, защото тази част трае доста кратко. Краят за сметка на това беше страшно силен и доста неочакван за мен. Очаквах Йорда да напусне замъка заедно с Ico (и да живеят дълго и щастливо), а сцената след надписите на плажа според andycole (а и мен) е просто сън/мечта на Ico. ;-(
Оценка: 9/10





Shadow of the Colossus HD
Изображение
Още самото заглавие на играта и уводните сцени загатнаха, че ме очаква нещо, което ще помня дълго.
Историята на играта е невероятна и веднага стана една от най-любимите ми. Главният герой Уанда (или както аз обичам да му викам - Скиталеца) е престъпил в забранени земи, където с помощта на Древния меч е възможно да бъдат върнати душите на мъртвите от отвъдното. За целта обаче трябва да победи 16-те митични създания и да заплати висока цена за да вдъхне отново живот на момичето. Останалото става ясно непосредствено преди края и ще трябва да го видите сами за да се насладите на един от най-добрите финали на игри изобщо.

Атмосферата, също като в Ico играе централна роля, но тук тя е пресъздадена с помощта на повече и по-дълги кът сцени и този път музиката е от ключово значение за цялостното й изграждане. През по-голямата част от скитането дисплеят отново е скрит и отново остава усещането, че това не е просто игра, а нещо много повече. Ако атмосферата трябва да се пресъздаде с една дума, то тя би била: смазваща. Изключително тежка, но в същото време величествена и изпълваща. Това не е просто игра, а едно пътешествие с неизвестен край!
Изображение

Геймплеят е толкова минималистичен и в същото време толкова епичен. Изчистен от всякакви излишни елементи и съсредоточен изцяло в 16 колосални сблъсъка, които несъмнено ще помня цял живот. Това може да не се понрави на някои хора, но определено е нестандартен подход и именно това оставя едно чувство за самота и обреченост в света на играта и я отличава от всичко излизало досега. За тези, които искат да изстискат максимума от играта няма място за притеснения - разполагате с изграден цял един свят с достатъчно на брой интересни локации, в които може да ловите гущери или да търсите плодове за да улеснят сблъсъците ви с колосите (увеличавайки издръжливостта и здравето на героя). Контролите са изключително добре изпълнени. Въпреки критиките, които отнесоха при излизането на играта преди 6 години, смятам че са перфектно замислени и по-добре не биха могли да бъдат осъществени - всеки един бутон е на мястото си и има своето предназначение. Направи ми впечатление бутона за задържане (върху всичко - от ръбове и скали до гърбовете колосите), което изисква постоянно внимание от страна на играча, а доста често и бързи рефлекси. Освен това разнообразните движения като скок със забиване на меча (което нанася ужасно голямо поражение върху колосите), както и тези върху Агро (верния кон на Уанда) и язденето му изправен или от спуснат от едната му страна.

След първото превъртане отключвате по-висока трудност, както и time trials за всеки колос на текущата трудност, като на всеки два убити в рамките на даденото време играта ви пуска нов предмет, с който второто изиграване е значително по-лесно. Дотук аз лично съм отключил две маски и едно наметало за сила, свиреща стрела и карти на плодовете и гущерите в света. Здравето и издръжливостта от първото изиграване също се запазват и това прави изключително приятно всяко следващо изиграване. За справка: някои от колосите падат дори от един(!) или два удара. Трофеи също не липсват, като сред най-интересните са да се задържите над 30 секунди за риба и птица. Тях още ги преследвам упорито :) Също и този за всички каскади с Агро, въпреки че знам как се правят повечето. Мога да обобщя, че с 20 и нагоре часа дотук прекарани с/в играта, преиграването й многократно е просто задължително за всеки фен.
Изображение

За колосите специално отделям цял един параграф, защото те са същността на играта. Нито един от тях не представлява особено затруднение (поне не на нормална трудност за по-опитните играчи), мисля че около 3-4 от тях са успявали да ме убият повече пъти. Битките са съсредоточени върху разгадаването на колосите, намирането на слабите им места и достигането им и чак на последно място - задържането върху тях и довършването им. Някои от тях може да ви поизпотят доста, докато установите какво точно трябва да направите, но това не дразни нито за миг, а по-скоро допринася за удоволствието и удовлетворението, което идва, когато повалите гигантските създания.
Изображение

Графиката е просто... уникална! Това несъмнено е най-красивата ps2 игра. Страхотният арт е издържал теста на времето и дори в момента, след HD преработката, играта може да мине като ps3 заглавие за по-незапознатите. На моменти наистина забелязах обекти да изскачат от много близко разстояние, но това не се набива чак толкова на очи и са бели кахъри за заглавие от такъв мащаб. Локациите са достатъчно разнообразни, мащабни и красиви. От тъмните гори и пещери, до мостовете над стръмните пропасти, водопадите и масивните стари руини и скали и най-вече локациите на колосите. Особено впечатление правят и самите колоси, които изглеждат просто зашеметяващо. Аз лично трудно асимилирам факта, че това е игра за предното поколение конзоли. Всички разработчици могат само да се учат от забележителните постижения на Team Ico в това (а и във всяко едно) отношение.
Изображение
Изображение

За музиката на играта мога да изпиша тонове суперлативи, но се опасявам, че няма да предадат ни най-малко усещането за епичност (или нищожност), което тя успява да пресъздаде. От тягостни бавни и тихи композиции до цели симфонии, пресъздаващи мащабните сблъсъци с колосите, нищо не можеше да бъде по-добре пресъздадено, затова просто ще ви подхвърля едно от парчетата от саундтрака и смирено ще кажа, че е най-добрия саундтрак на игра, който някога съм чувал. Или поне е в челната петица. И нека парчетата бъдат три:
http://www.youtube.com/watch?v=6tvOsQPA5N4
http://www.youtube.com/watch?v=A34idVtcXHs
http://www.youtube.com/watch?v=svRZz5t-6uU
Изображение
Понякога може да се почустваш нищожен, изправяйки се срещу поредния колос

Финалът на играта е може би най-голямата награда за всеки, положил усилия да го достигне. Не че самият геймплей не е достатъчно задоволителен или възнаграждаващ, но краят на историята е изключителен и със сигурност е един от най-добрите, които някога ще играете и ще видите.Сцените с Агро преди (и след) последния колос, както и самата битка с него и последвалите събития при олтара с Уанда, Дормин и целият епичен завършек...бяха просто феноменални и оставиха трайна следа в съзнанието ми. Каквото и още да напиша за тази игра ще е малко. Тя просто трябва да се изиграе. Ако досега по някаква безумна причина не сте го направили, не отлагайте повече. Затова направо минавам към присъдата.
Оценка: 11/10


Както виждате, като цяло съм наблегнал на снимките, защото думите в случая са излишни (впрочем и в двете игри няма много такива), тъй като в творбите на Team Ico ключовото са изживяванията и емоциите, а изключително поглъщащата атмосфера не ви оставя друг шанс освен да изживеете тези игри. Ако още не сте го направили или е минало доста време от последния път - зимата наближава, а тези игри наистина ще стоплят геймърското ви сърце. Обща оценка на колекцията: 20/20 :)

Задължителна за всеки, наричащ себе си "играч". Предполагам всеки един от нас, който е изиграл тези заглавия в момента очаква продължението (което се явява и нещо като хибрид между двете). Догодина? Дано!

ИзображениеИзображение
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените файлове.
Последна промяна от epedos на 02 дек 2011, 19:08, променено общо 3 пъти.
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."
Статии на фенове
Коментари

Аватар
blumentopff
Мнения: 2302
Регистриран преди: 14 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение blumentopff12 години

Браво Кирчо, доста изчерпателно и доста добре написано! От доста време мисля да ги изиграя(и аз като теб не съм в час) и този ХД релийз е поредната добра причина да го сторя! Поздрави и искам още от теб! :yes:
See you starside... Изображение

Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos12 години

Ами наваксвам... толкова много игри, а толкова малко време. Една от следващите игри в списъка ми е Batman Arkham Asylum, но по принцип имам и стабилно количество часове над ME1, та май ще си я довърша нея. Точа се и на МЕ2, Fallout, Oblivion и Demon's Souls, та кой знае коя ще е следващата. То аз знам де: pes12 ми идва след 4 дни, а другия месец Uncharted 3 и MGS HD, та по-скоро за тях ще напиша нещо :)

Иначе сядай над Team Ico час по-скоро, аз по-голям пропуск не мога да си представя да е възможен. Особено Shadow-a е сигурно най-добрата игра, която съм играл изобщо. Макар, че има хора, на които ICO е по-любимата от двете. Всеки си има предпочитания, явно. Аз лично за нещо от калибъра на Shadow of the Colossus бих убил за да играя отново. Ако някой знае - да казва :)
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение king_of_the_universe12 години

Поздрав за изчерпателното ревю! Видно е, че бая си се кефил напоследък. :lol:
epedos написа: Аз лично за нещо от калибъра на Shadow of the Colossus бих убил за да играя отново. Ако някой знае - да казва :)
:D

На мен по средата на Колоса ми стана мъчно за колосите, та зарязах играта за около седмица. Респект пред създателите на играта за това странно за видео-игра чувство. Иначе в последната Кесълвания се раздразних от сходния бос, а макар и колосите в ГоУ да ме впечатляваха в началото, по-късно ми втръснаха. Явно баш Колоса си остава Сянката му. :lol:

Колкото до новия колос, все още не мога да го преглътна - мяза ми на чакал с кокоши крака. Подозирам създателите му защо са прибегнали до тази визия, ама...:|

И последно, нито ИЦО-то, нито Колоса са ми в топ 10 на любимите игри - просто не попадат в категорията "игри". Изиграл съм ги само по веднъж - предпочитам да остана с уникалното усещане от първото и единствено изиграване. Може веднъж да изиграя римастърите, но след години.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos12 години

Какво точно имаш предвид пот това, че не са в категорията "игри", особено в колоса си има с какво да се занимаваш известно време? Ми явно по такива "игри" си падам, щото другите най-любими са ми Metal Gear Solid поредицата. Кефя се да зяпам силна история и сцени и след това да играя някакъв супер увлекателен геймплей. :)

Доста разчитам на историята за да ме изкефи дадена игра. Е винаги има и игри като Super Meat Boy, дето историята липсва, но геймплея те държи с години...

Иначе да, не съм играл GOW1,2,3 + gow1,2PSP и Castlevania: Lords of Shadow освен 3-4часа от първия Бог, но мисля да се прежаля, все пак gow1&2 са били култови за времето си.
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Аватар
samfisher5
Мнения: 832
Регистриран преди: 18 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение samfisher512 години

Според мен много добре си написал това , което не ми хареса в игрите - оставят чувство на самотност , докато ги играеш ,което мен лично не ме изкефи ! Иначе са си класа де !

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение king_of_the_universe12 години

epedos написа:Какво точно имаш предвид пот това, че не са в категорията "игри", особено в колоса си има с какво да се занимаваш известно време?
Ами, типичните игри са или за развлечение, или за раздразнение - които те предизвикват с трудността си. Или и двете накуп. А Ицо и Коло бая натоварват емоционално - по-скоро бих ги приел за интерактивни драми.
Определено не са за всеки, както и за многократно преиграване от всеки.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение Jeru12 години

Бравос! Супер текстове! Кратки, но в същото време достатъчно ясни и наблягащи на най-важните елементи от двете заглавия.
Радвам се, че си успял да им се изкефиш, дори сега, като са минали толкова години от излизането им.

За мен също Shadow of the Colossus е една от най-невероятните игри, които съм играл/изживявал, а саундтракът й е... божествен! Изобщо не съм склонен дори да тръгна да го сравнявам с тези на другите игри.

В някакъв момент и аз отново ще изиграя SotC, задължително. ICO, при все, че много ме кефи, едва ли ще ме накара отново да му отделя време.
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos12 години

Мерси. Аз също едва ли скоро ще преиграя Ico, но след 5-10 години кой знае...
Shadow-a 20 часа и нагоре, още цикля, а дори не съм почнал хард.
А саундтрака - по цял ден на работа. Аз лично по-любим саундтрак на каквото и да е било - филм, игра и тн - НЯМАМ. Влюбен съм! И в историята, и в персонажите, и в музиката :inlove:

Та... да. Май съм се изкефил дори след толкова години. Със сигурност SOTC вече ми е някъде около №1 в личната класация, щом си купих даже и пс2 изданието с картонената кутия... то можеш ли само като го видиш да му устоиш? :inlove:

Силно се надявам само The Last Guardian да е по-близко до SOTC отколкото до ICO или поне да не е само обикаляне и решаване на пъзели, както се вижда и от трейлърите може би ще има врагове, но ще видим. Очаквам играта с още по-голямо нетърпение от преди!

A само като чета някои неща за разработката на играта и няма как да не се преклоня пред гения на Уеда и Кайдо.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_of_ ... evelopment
DevelopmentWith a team of thirty-five people, Shadow of the Colossus began development in 2002 under the project name Nico (a portmanteau of "Next Ico")[47] and was intended to be a sequel to Ico.[5][48] An early technology demo for the project shown at the DICE Summit in 2003 depicted a group of masked, horned boys riding horses while attacking and defeating a colossus.[5][48] However, Fumito Ueda expressed that, at the time, it was simpler to reuse the character design of Ico's protagonist, and that he never explicitly desired a sequel to Ico.[49] Japanese pre-orders of Shadow of the Colossus later included a bonus DVD with the concept video, a trailer describing Nico's plot, and an introduction the development team states they wanted to use in Shadow of the Colossus.

Ueda and producer Kenji Kaido held their team to a high standard throughout production. An admitted perfectionist, Ueda felt that only one or two out of 500 artists who applied to work on Shadow of the Colossus met his criteria, and often demanded thorough changes in design until it matched his vision.[48] For his part, Kaido challenged the programmers to meet the concept of realistic physics in relation to the movement of the colossi and the subsequent effect this movement would have for Wander, both in terms of how he might be displaced and how he may be able to use this movement to his advantage. For instance, if a colossus were to shake, Kaido wanted Wander's position to shift realistically in response. Additionally, if a colossus' limb was currently horizontal, Kaido wanted the player to be able to run across the limb as though it were any other flat surface. He referred to these two concepts as "player dynamics and reactions" and "organic collision deformation".[48] The realistic physics engine produced as a result required that faster colossi had to be smaller as well.[49]

Ueda wished the game to have a unique presentation[8] and change how both players and developers perceived the idea of what bosses should be in video games. To achieve this, he ensured that the game's only enemies would be the sixteen colossi, that they could only be approached one at a time, and that they would have various behavior patterns.[49][50] Though limiting the presence of enemies to only bosses was partly intended to differentiate the game from others, Ueda also expressed that it was to ensure that the programmers' focus was entirely on the colossi so that their quality would be as high as possible.[9] In accordance with this focus upon the colossi—and his preference for simple controls—he intended that one button on the game controller be used solely for targeting the colossi during battles.[50]

A theme of companionship between the player and an AI-controlled partner was a concern for Ueda.[50] In Ico, this theme was presented through the protagonist and the character Yorda, whom the player was required to work with and protect while navigating the game's environments.[51] Similarly, a key element in Shadow of the Colossus is the relationship between Wander and his horse, Agro.[21] Intended to be a realistic representation of a horse, Agro does not always respond to commands. In Ueda's words, "a real horse ... doesn't always obey. It's not like a car or a motorcycle, it won't always turn when you say 'turn!'" However, he has admitted that the team had to seek a balance in how often Agro did not respond to commands so as to not sacrifice playability in the pursuit of realism.[50]

All elements of the game—including audio, gameplay and visuals—were used to achieve an atmosphere of a "lonely hero", which Ueda considered important in the development of the game. Lighting, in particular, was used to establish a dark, fearsome setting for the forbidden land, while the protagonist's sword would provide a means of navigation that was "direct and only expressible visually".[51] Like Ico, Shadow of the Colossus uses a distinct style of lighting. The game's engine uses elements such as desaturated colors, motion blur and partial high dynamic range rendering, with a heavy emphasis on bloom lighting.[11][21][52]

A PS3 remastered version of Ico and Shadow of the Colossus was announced at Tokyo Game Show 2010 and released in September 2011. Developed by Bluepoint Games, both were improved graphically to take advantage of the PS3 and HDTVs, and now run in up to 1920x1080 (Ico) or upscaled from 960x1080 (Shadow of the Colossus), with numerous other improvements implemented.
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Аватар
andycole
Мнения: 5560
Регистриран преди: 18 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение andycole12 години

Току що завърших и HD римастъра на Colossus-a. Изчетох ревютата ти, супер са, съгласен съм с това което си написал. Много добри скрийншоти си подбрал също.
Относно мнението на King of the Universe че двете не влизали в категорията игри хич не съм съгласен. SoTC особено си е игра и половина :-)
Иначе да, съгласен съм че Ico и Shadow of the Colossus са две от най-депресарските игри евър. :lol: Май в кофти момент ги преиграх есента, дъждовното време, тежките предмети които имаме в 4-ти курс.

Държа да подчертая че сега Colossus-ът се играе наистина МНОГО по-добре. Спомням си едно време на пс2 издържах да убия максимум 2 колоса на едно сядане, заболяваше ме главата от гадната картина и фреймрейт. Сега имах една сесия в която елиминирах 8 колоса без почивка :lol: Странното е и че след почти 5 години пауза откакто изиграх играта за последно много бързо се сещах тактиките за убиване на колосите и изобщо не запецнах никъде, а на първото ми изиграване на пс2 срещнах сериозни затруднения.

Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos12 години

Толкова ли зле е бил тоя фреймрейт, леле... ти каза даже че чак те е хванало яд, че си я играл преди :lol:
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Аватар
epedos
Мнения: 7779
Регистриран преди: 17 години

Re: ICO & Shadow Of The Colossus Classics HD

Мнение epedos11 години

Сложих новия ps3 хак и за проба пуснах SOTC HD - ебахти пак съм изненадан колко добре изглежда днес тази PS2 игра на моменти
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Кой е онлайн