Forza Motorsport 3 (Xbox360) - ревю

Reviews, previews, features.
Аватар
RRSunknown
Мнения: 5439
Регистриран преди: 15 години

Forza Motorsport 3 (Xbox360) - ревю

Мнение RRSunknown13 години

Автомобилните симулатори винаги са били нишов жанр в който нито има какво да се иновира, нито могат да се предлагат новости. В основата си тези игри ги има от преди двадесет години и концепцията им е една и съща- автомобили (за предпочитане лицензирани) които въртят състезания с други като тях, като с напредването на играта се отварят нови автомобили , ъпгрейди за тях и т.н. С времето жанра се раздели на няколко течения - някои от поредиците се насочиха към аркадния геймплей , а другите си поставиха за цел достоверна симулация като някъде в страни останаха рали и офроуд игрите. Флагмана на симулацията безспорно е Гран Туризмо серията която стана успешна с достоверно управление на автомобилите, огромна бройка от лицензирани автомобили, и още по- огромна бройка ъпгрейди и тунинги за човъркане. Интересно е че при все че жанра е нишов излизат голямо игри за него, които на всичкото отгоре са и качествени. В тези условия единствения начин игра да изпъкне е да се направи качествена еволюция на всички елементи на рейсинг преживяването.


Без да губя време казвам отсега в прав текст- Forza Motorsport 3 към момента е най-добрата рейсинг игра в жанра си (С уговорката че потенциалната по-добра Gran Turismo 5 още не е излязла и няма как да ги сравним). Директно преминавам към различните елементи които има всяка рейсинг игра като на всеки елемент ще направя анализ и ще посоча какво предлага разглежданата игра и с какво съответно изпъква. И така да започваме ,следват положителните елементи:



Автомобили - Каталог от над 400 броя, от абсолютно всички марки за които се сетите като това май е единствената игра с Ферари и Порше едновременно (всъщност едва ли е единствената но е една от малкото). Колите са разделени на няколко класа по мощност като се почне от Голфчето F клас до R3 прототипите на Ферари. Освен че моделите им към момента са най-перфектните като детайли и графика спокойно може да се твърди че се държат по очевидно различен начин на пистата. Държа да спомена че и контролера на бокса използващ спусъците за газ уи спирачка е къде, къде по удобен за такива игри от натискането с все сила с палец на хикса на плейстейшъна. Разбира се с волан е най-качествено но в случая ще коментирам предимно гледаната точка на средния играч нямащ волан. Освен каталога идващ с играта има десетки автомобили за сваляне от Xboxlive и дори да не искаш да ги купуваш (защото са разпределени на тематични пакети от по десетина бройки и струват пари), играта ти подарява по 3-4 бройки от пакет безвъзмездно стига да си въвел кода който се получава с купуване на играта. (Доста тарикатски похват който прецаква пиратите).

Писти - Много голямо разнообразие, на книга има десетина но тези десетина имат по още десетина разновидности които са коренно различни а не просто вариации на огледални и обратни трасета. Играта разполага както с Гран При трасета , така и с градско каране, и туристически трасета - планински и извънградски. Не мога да не отбележа графиката на пейзажа – планините са почти фотореалистични от разстояние. По близките обекти като дървета и храсти са не достатъчно детайли но кой ли ги гледа когато кара с 300 км/ч.



Ъпгрейди – Като всеки уважаващ се симулатор и тук ги има. Всичко е лицензирано, няма измислени части. Като ъпгрейдите освен че променят десетки показатели дори могат да сменят класът на мощност на автомобили . Най-гениалното нещо тук се нарича Quick upgrade – опция в интерфейса с която играта сама взема и ъпгрейдва автмобила не само по принцип, а така че да е оптимизиран за конкретното състезание. Едва ли има нужда да казвам колко юзър френдли е тази опция и колко време спестява на хората които просто искат да поцъкат като същевременно за фанатиците остава опцията да човъркат самостоятелно. И да не забравя, за по- лесно сравнение всеки автомобил има показател за цялостна мощ който който е число от 100 до към над 1000 и с който дори и най-големия ламер веднага може да се ориентира какво да очаква от автомобила.

Визуални ъпгрейди – Освен стандартнатата опция да боядисваш, има един наистина гениално прост за използване редактор на изображения с който може да поставяш рисунки където и в каквато форма си искаш. Включително и надписи. При това много елементарно за ползване (вече го казах но повтарям). Най-благото е че можеш да запишеш творението си и да го пуснеш за сваляне в Xboxlive, или още по-добре – да си изтеглиш някой от хилядите вече направени винили.
Тунинг и настройки Симулатор с претенции без тунинг няма. Тунинг е процеса на модификация на някои параметри по автомобили (овърклок хехе) стига автомобила да разполага с нужните части (не всички скоростни кутии има едни и същи опции примерно). Промяна на налагането на , да речем - предните и задните гуми, сменяне на оборотите на скоростите и още една камара неща. Честно казано аз тунинг не ползвам защото не знам какво правя и в няколкото си опита тотално скапах композицията, но за щастие може и без тунинг в сингъла а в Xboxlive може да си изтеглиш готови и записани тунинги за различни автомобили и дори писти. Разбира се ако си майстор може пък ти да сложиш собствени предложение за общо ползване и оценка.




Асистенции и начин за измерване на трудноста . В това отношение е мислено много за новобранците. Интересно е че при максимална трудност се печелят 100% допълнителни точки при състезанията (точките се ползват за пазаруване на ъпгрейди и автомобили). В отношение на трудноста на противниците е ясно – на easy са елементарни, на hard притискат и са само за хардкор играчи. Видно е че не карат по идеална права и дори има възможност да ги изнервиш с пристикане така че да изпуснат завой. Щетите по автомобила също са ясен показател – или ги няма или ги има (отразяват се реално на поведението макар и не толкова колкото ми се иска . Има опция която да показва една весела зелена линия с оптималния маршрут и реално това те обучава да караш по най-естествения начин без нарочни туториъли. А самата достоверност на управлението зависи от четири опции – при всичко включено само даваш газ и автомобила сам си бие спирачки и поддържа темпо, при всичко изключено рязко набитите спирачки ти блокират волана, има много по- голям шанс да се унесеш на завой или да не го вземеш. Истината е някъде по-средата и аз лично почнах с всичко включено и постепенно с течение на играта изключвах една след друго помощите просто защото се бях научил да карам и не ми трябваха. Процеса е естествен и точно това най-хубавото.

Връщането на времето при грешка. Това е най-гениалното нещо в цялата игра. Не е първия симулатор който го ползва (GRID е първия) но го ползва добре. За какво иде реч – при груба грешка (катастрофа , невзет завой) имаш опция с едно натискане на select бутона да върнеш времето тип принца на персия и да поправиш грешката. Това е толкова юзър френдли че няма накъде. Който е играл такива игри знае какво е усещането да загубиш двадесет минути в състезание и на самия край завоя да ти се изплъзне. Или пък по средата на състезаниято някой да те чукне леко и да целунеш мантинелата. Обикновено следва рестарт (ако си с железни нерви) или псуване и чупене на контролери. Е – вече това е спестено. Разбира се никой не те кара да го ползваш и хардкор играчите си карат и без него но за кежуъл като мен идва като мана небесна. (Ако гониш точки за ладера в Xboxlive обаче не трява да го ползваш защото ти ги намаля главоломно).



Сингъла. Огромен като съдържание. 6 сезона в 6 класа се водят основни. Във всеки сезон има 6 състезания на Гран при писта (с обиколки) изискващи клас автомобил, а между всяко състезание имаш избор измежду три различни състезания които зависят, внимание – от автомобилите които имаш – играта вижда какво имаш и по–това ти подбира варианти. Ако си взел Dodge ти предлага скоростни , Наскар стил състезания (примерно). След шестия сезон може да се почне отначало за наваксване на изпуснати съзтезания. Едновременно със сезона се отключва списък със състезанията който идва във вид на табличка от клетки всяка клетка от която е вид състезание. Забравих да кажа че състезанията имат изисквания – марка автомобили , окачване, клас, дори точно определен автомобил. За да добиете представа за мащаба само ще спомена че в трети сезон след 15 часа чиста игра статистиката показва 10% от завършеност на кампанията. Освен кампанията разбира се винаги може да се направи обиколка за скорост или състезания на всяка една писта с всеки един автомобил – точно така , няма досадни отключвания на писти и автомобили които си длъжен да изциклиш в много други игри от конкурентните. И не на последно място всяко състезание в кампанията дава опит на автомобила и внимание – играча. На автомобилите левелите са лимитирани до 5 на автомобил и на всеки левъл се получава като награда отстъпки аз ъпгрейди. На състезателя левълите са от 1 до над 50 и на всеки получаваме награда автомобил (всъщност това е основния начин за натрупвне на гараж в играта и основна предпоставка за това да не можеш да се прецакаш могъщо купувайки си с последни парици фалшива кола). И да не забравя - след всяко състезания има награда под формата на пари които се ползват за купуване на нови автомобили и за купуване на части за ъпгрейди. Парите не могат да свършат тъй като състезанията могат да се преиграват безкрайно от табличката.




Мултиплеър – Xboxlive, има система за мачмейкинг, има гласувания за това с какви коли да се играе в лобито, няма никакъв лаг и като цяло е голяма зарибявка. Огромната разлика от сингъла е че нямаш връщането на времето и трябва много да внимаваш да не катастрофираш (защото бутон за резет който те връща мигащ на пистата магически тук няма и обърнеш ли се или излезеш в тревата всичко свършва ). Мачмейкинга действа бих казал доста добре и още в първите си опити успявах да завърша поне четвърти.
Риплеите – отново една екстра присъстваща по подразбиране в жанра. Тук обаче е на едно ново ниво – не само може да гледаш риплея под поне 30 различни камери и ъгли а във всеки един момент можеш да направиш снимка с десетки ефекти или още по-мащабно – директно да запишеш клип и да го режисираш. Естествено веднага след тази блага дейност може да пуснеш клипа и снимките в Xboxlive където да бъдеш похвален или оплют.




Представих положителните неща но както всички знаем перфектни неща няма и сега иде ред на градивната критика:

Визуализацията на щетите е пълна скръб. Дори да се удариш с 300 км/ч в мантинела най-много да се надере предния капак и падне фар или огледало. Не успях да пукна и гума. На фона на игри на Blur, Grid и Dirt 2 където може да видиш хармоники и джанти на осмици разликата е огромна но в случая съм склонен да ги оправдая защото , оказва се проблема не е в мързела и нежеланието на разработчика а чисто юридически – Ферари, Порше някои други марки твърдо забраняват автомобилите им да бъдат разрушавани в игри. Докато спазват тази политика няма да видим нито една игра предлагаща реални поражения по такива автомобили. Отделно по терена и пистите липсватпоражения - нито мантинлите се огъват, нито тревата си личи да се изрива - изобщо декора е тотално статичен което за разлика от щетите по автомобилите не мога да го оправдая.
Няма никакви атмосферни ефекти- нито дъжд, нито мъгла нито нищо. Голям минус – отнема от реализма и говори за мързеливост. Все пак от два двуслойни диска все можеха да добавят някой и друг ефект при положение че конкуренцията предлага такива неща.
Извън предвидените състезания от създателите на играта нямаш никаква опция да си настройваш състезания – не може да бараш нито обиколки, нито брой играчи нито да опрделяш конкретни изисквания за състезание а това доста кофти по простата причина че състезанията имат доста малко обиколки по подразбиране.
Няма какъвто и да е офроуд или екзотики като класически автомобили. Това за разлика от някои конкурентни заглавия която има доста ралита и дори болиди. Това на мен не ми пречи защото манджи с грозде не обичам но който иска от всичко на едно ще остане може да остане разочарван (макар че кой луд би си си купил игра с 2-3 ралита при наличие на специализирани рали игри).


След като преставих всичко възможно ще завърша с един превод от ревютo на Форца 3 от Eurogamer:
Наивно ли е да се мисли че характера на рейсинг игра може да се определи от избора на автомобил за обложката? Може би. Въпреки това Ферарито на Gotham Racing си пасвам перфектно с гъзарския стил на аркадата и лъскавината; а Додж Вайпъра на GRID успява да улови високо октановия рискован стил на игра. А Форца 3 не би могла да бъде представена по-добре от от автомобила на обложката (с която се играе и през най-първото задължително и учебно състезание ): Audi R8.
Честно казано това не е на красивата суперкола. Не е най-бързата нито с най-голяма история и класика. Но това е, всъщност върхова точка на инжинерна мисъл и шлайфане , перфектно балансирана , учудващо лесна за управление и не изискваща да си професионален пилот за да управляваш. Ето това е и цялата Forza Motorsport 3


Оригинален линк
http://3dzone.bg/article/view/%D0%B5%D0 ... %8A%D0%BB/

Кой е онлайн