Ōkami (както го схванах аз)

Reviews, previews, features.
Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Ōkami (както го схванах аз)

Мнение king_of_the_universe17 години

Ōkami

Платформа: PS2
Жанр: action/adventure/RPG
Производител: Clover Studio
Разпространител: Capcom


Ōkami (чете се Ооками) е най-добрата игра на Clover Studio. Събрало най-големите гейм-творци на Capcom, Clover Studio е създадено на 1 юли 2004 година с целта, по думите на неговия бос Ацуши Инаба, да разработва и създава игри с въображение, творчество и креативност. Подобни игри носят много красота и радост, но малко приходи и на 12 октомври 2006 година Capcom решават да закрият гейм-студиото през март 2007 година. За краткото си съществуване Clover Studio напълно изпълнява заканата на Инаба-сан и създава няколко незабравими игри – поредицата Viewtiful Joe, Ōkami и Godhand. От тях единствено Viewtiful Joe (засега) се разгръща като мощен франчайз, макар дори и тези игри да представляват по-скоро изкуство и триумф на гейм-креативността, отколкото стандартни beat ‘em up заглавия. Godhand се оказа прекалено олд-скуул, прекалено иронична, за да се хареса на масовия консуматор на недовършени, полу-готови игри. От впечатляващия с качеството на игрите каталог на Clover Studio най-силно се откроява Ōkami. При малко повече търпение от страна на Capcom за едно по-фино балансиране на геймплея (така или иначе играта е била доста забавена), сега щяхме да си имаме работа с най-добрата игра, създавана някога. Всъщност аз съм склонен да дам на Ōkami максимална оценка дори при това положение, дори да съм с твърдото убеждение, че играта далеч не е перфектна. Ето защо...

Ако трябва да опиша Ōkami с две думи, без съмнение бих се спрял на “изкуство” и “оригиналност”. Първоначално човек добива измамното впечатление, че играта представлява нагледно преклонение пред стойността на Legend of Zelda: The Wind Waker, което преминава в откровено заимстване на артистичната cel-shading визия и занимателния приключенско-ролеви геймплей на творението на Шигеру Миямото и Ейджи Аонума. Както се казва, “пъпът” на Ōkami наистина е хвърлен нейде в приказната земя Hyrile. Оттам-нататък заглавието на Clover Studio, благодарение на усиления труд и творческия талант на своите създатели, се обособява като великолепна игра със специфичен, неповторим арт-стил с развити до съвършенство визия и музика.

Ōkami те хвърля във възторг още в самото начало. Не се случва всеки ден вместо някой мускулест, тестостеронест мъжага с щръкнала перхидролна перука или някоя засукана, апетитна девойка с приятно заоблен 5-декаров задник, да подкараш като главен герой величествен, красив бял вълк, излъчващ мощ и благородство. Йероглифът за вълк се произнася точно “ооками”. Изписаното на японски заглавие обаче съдържа два японски йероглифа, означаващи “голям” (おお) и “божество” (かみ). Играчът получава 2 в 1 – Шинтоистката богиня на Слънцето Аматерасу (Amaterasu-ō-mi-kami), приела формата на вълк. Няколко истории от японската митология са умело въвлечени в една типично Андерсенова приказка за Доброто, което винаги побеждава Злото в една битка без край (дано играта те изкуши да хвърлиш един поглед към японската митология, струва си). Чест прави на създателите на Ōkami, че не залагат на драматични, изтъркани, клиширани битки срещу безброй демони. Има ги и тях, но основното послание на играта е светът да се направи по-щастлив, по-човечен. Това е и главният елемент на геймплея – пръскане на щастие по целия свят. Пренесено на нивото на механиката на геймплея, това божествено умение да разпространяваш радост от и за живота се реализира по един гениален, макар и доста опростен начин. Калиграфия. Изкуството да даваш форма на буквите и знаците изразително, умело и хармонично е намерило неочаквана реализация в Ōkami. Преобразена в своята вълча форма, Аматерасу трябва да кръстоса Япония надлъж и нашир, за да открие 13-те “Духа на четката”. С помощта на придобитите от тях калиграфски умения, наречени “техники на Небесната/Божествената четка” и смелия воин Susano, Слънчевата богиня трябва да се изправи в епичен бой срещу митологичния осемглав змей Орочи (Yamata no Orochi), грандиозно въплъщение на злото.

Точно горепосочената “Небесна четка” е в основата на уникалния геймплей на Ōkami. С натискане на бутон играта може да се “замрази”, като по този начин целият екран се превръща в платно за рисуване, на което геймърът изпробва различните умения. Това е възможно и необходимо не само и единствено по време на битки, но и за решаване на загадки, изпълняване на странични куестове, играене на мини-игри, откриване на скрити предмети, както и за видимо въздействие върху околната среда. Нарисувай кръг около клоните на привидно изсъхнало дърво и то ще разцъфти с невероятна, поетична красота и бързина. Драсни някой враг с хоризонтална черта и тялото му ще се разцепи на две, като с невидим самурайски меч. Изобрази луна или ден и ще смениш нощта с деня и обратното. Само с едно движение на левия аналогов стик “Небесната четка” завихря урагани и пламъци, предизвиква дъжд, забавя времето... Ōkami наистина ще те накара да забравиш всичко земно и напълно да се потопиш в магията на изкуството, колкото и повърхностно и лесно да е използването на аналоговия стик. Аматерасу се добира до различните калиграфски способности с откриването на пръснатите по цялата японска земя “духове на четката” – божества, приели формата на съзвездия и спотаили се къде ли не в опита си да се спасят от яростта на злия Орочи.

Разбира се, враговете не могат да се сломяват само чрез силата на перото. С придобитите пари от битките и от продажбата на намерени ценности на търговците, пръснати по шарения свят на играта, Аматерасу заплаща на дедовци-сенсеи по бойни изкуства из доджо-зали, от които научава биткаджийски и други умения. Освен с най-добрия приятел на божествения вълк – “Небесната четка”, Аматерасу се кипри и с няколко различни видове оръжия, вдъхновени от императорските символи на Япония – Трите свещени съкровища – мечът Кусанаги (според японската митология открит в една от опашките на посечения Орочи), огърлицата от скъпоценности Ясакани Но Магатама и огледалото Ята Но Кагами. Те символизират трите основни добродетели според японците – смелост (меча), мъдрост (огледалото) и добротата (огърлицата). По същия начин се въоръжава Аматерасу – с общо по 5 различни мечове, огледала и огърлици. Някои от тях са заложени за получаване в самия ход на играта, други се закупуват от търговците. Във всеки един бой вълкът може да използва по две оръжия от наличните, като в зависимост от това дали някое се използва за главно или за спомагателно оръжие, резултатът от неговата употреба е различен.

Самите битки са може би най-голямото разочарование в играта. Враговете са интересни и всеки си има слабо място за налучкване, но проблемът е, че тяхната кръв свършва прекалено бързо, докато с напредването в играта запасът на Аматерасу от всякакви отвари за лекуване става почти неизчерпаем, а и “здравето” й нараства значително. Като отворихме дума, общото си здраве вълкът може да увеличава с изразходването на точки “възхвала”, които се придобиват с извършването на някое добро дело – раззеленяване на дървета, тревички и цели местности, нахранване на всевъзможни горски обитатели, изпълняване на различни основни и странични задачи и мини игри. Тези точки помагат при покачването и на други показатели на Аматерасу, сред които важно значение има количеството мастило, с което тя разполага. Последната важна валута в играта са “демонските зъби”, добивани с нестандартни умения от враговете, които вълкът разменя срещу важни магически предмети при няколко колекционера.

Допълнителен гъдел Ōkami доставя със забавни мини-игри (риболовът е номер едно!) и неизброимо количество всевъзможни съкровища за намиране, изравяне, взривяване и т.н. Колкото и дълги да са основният куест и мини-игрите (общо около 40 часа), запалените търсачи на скрити благини, ценителите на красивите пейзажи и великолепната музика могат спокойно да увеличат продължителността на играта с още 20 - 30 часа.

Най-голямото предимство на Ōkami е нейният неповторим cel-shading арт, изцеждащ до краен предел поостарялата Плейстейшън 2. Малко и непълно ще е да кажа, че визията на играта е уникална. Артът на Ōkami е повлиян от японските акварели от стила Ukiyo-e (картини на Плаващия свят), особено от картините на Кацушика Хокусай (1760 - 1849), вдъхновил не един или двама европейски импресионисти. Просто е задължително да се види цялото великолепие на света на Ōkami, думите не могат да опишат подобна красота.

Величествената графика се допълва по един блестящ начин от също толкова неподражаема, типично японска и много приятна музика. Озвучаването на персонажите ни най-малко не им отстъпва: Clover Studio са се спряли на мелодичен, несъществуващ реално език, който се доближава до класиката от Panzer Dragoon игрите.

След всичко, написано дотук, все още имам чувството, че за тази видео-игра могат да бъдат изписани още много страници. Пак ще е малко. За Ōkami не трябва да се чете, да се пише и да се разчита на чужда информация. Ōkami трябва да се почувства. Сред видео-игрите творението на Clover Studio е едно изключение – тя те принуждава да играеш ролята на Добрия самарянин, изненадващото тук е в това, че наистина ти става приятно да помагаш на всяко живо същество в беда. Ōkami е една от много малкото игри, които искрено са ме разчувствали (а аз се имам за кораво копеле). Тя просто излъчва доброта. Леката досада, породена в мен от лесните битки и непрекъснатото ровичкане за скрити предмети, бе безапелационно изместена от едно невероятно удовлетворение, че съм се докоснал до истинско произведение на изкуството. Затова правя учтив и изпълнен с уважение поклон пред създателите на играта и започвам да стискам палци на Capcom да се осмелят да направят нейно продължение.

10/10
Последна промяна от vvarp на 15 май 2011, 11:04, променено общо 2 пъти.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
andycole
Мнения: 5560
Регистриран преди: 18 години

Мнение andycole17 години

Супер изчерпателно и приятно ревю,браво. Знам,че сърце не ти дава да й дадеш нещо различно от пълна десятка :yes:

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe17 години

andycole написа:Знам,че сърце не ти дава да й дадеш нещо различно от пълна десятка :yes:
:D
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
DETONATOR-M
Мнения: 3905
Регистриран преди: 18 години

Мнение DETONATOR-M17 години

Браво Бобисън , евала - супер ревю !!!!
FORZA "СКРИТА СИЛА" МЪДРЕВО !

Аватар
me3x
Мнения: 4122
Регистриран преди: 18 години

Мнение me3x17 години

Страхтно ревю :yes: За пореден път се убеждавам, че оставаш ненадминат :wink:
You can't choose your enemy, but you can choose how to fight

Аватар
Bobi
Мнения: 7233
Регистриран преди: 18 години

Мнение Bobi17 години

Оффф, заби ми Мозилата точно в момента, в който пусках тук дълго мнение с разни хвалебствия и т.н. (хаха :twisted: )

Само исках да спомена, че рисуване на знаци с лявата ръчка на контролера имаше още преди години в една небезизвестна игра на SEGA, наречена Jet set radio (Jet grind radio) за Dreamcast. :wink:

Аватар
AlDim
Мнения: 296
Регистриран преди: 17 години

Мнение AlDim17 години

Според мен Okami хич не е чаак толкоз уникална игра. На практика е почти идентична с формулата на Zelda + тромаво "рисуване" с четка.
Че даже и в новата Зелда Линк става на кумчо-вълчо.

Безспорно е брилянтна игра, но мисля че 10-ката й е много, най-малкото заради заспалите битки и безкрайното бълбукане на персонажите, което лично на мен жестоко ми стърже по нервите (са не ми казвайте, че и то идва от японската митология, та не може без него :lol: ).

п.п. Btw не бих казал, че японците се увличат точно по "тестостеронести мъжаги"... По-скоро налитат на метросексуалните момченца, които е чудно как им остава време да приключенстват, при цялото внимание, което би трябвало да отделят за грим, епилация, педикюр и гласене на прическите си.
"But sometimes that just ain't enough to keep a man like me interested
No, I've gotta go out and have fun
At someone else's expense"

Аватар
Jeru
Мнения: 5027
Регистриран преди: 18 години

Мнение Jeru17 години

Браво! Отново - чудесно ревю!

Между другото - EDGE адски правилно (поне според моето виждане) ревю са драснали. Това, което най-силно ми се наби на очи е:
Okami doesn't just succesfully follow Zelda's structural template and tone - a rere feat - it makes it its own, toeing that line with grace, ingenuity and strongly individual style.
That's not only rare, it's unique.
Аз лично бих дал на Okami 9.5/10 само и единствено заради ниската трудност.

А озвучаването мен лично супер много ме радва! То и в Banjo Kazooie беше подобна дебилщина, ама тук е юбер изродско! :twisted:
http://www.last.fm/user/NewJackHustler/?chartstyle=Geldropdown-small

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe17 години

Bobi написа:Само исках да спомена, че рисуване на знаци с лявата ръчка на контролера имаше още преди години в една небезизвестна игра на SEGA, наречена Jet set radio (Jet grind radio) за Dreamcast. :wink:
Но там последиците от рисуването се свеждат единствено до появата на графити по различни повърхности. :wink:

AlDim написа:Според мен Okami хич не е чаак толкоз уникална игра. На практика е почти идентична с формулата на Zelda + тромаво "рисуване" с четка.
Че даже и в новата Зелда Линк става на кумчо-вълчо..
Това, че не виждаш уникалността на арта и изобщо на изкуството, няма как да се коментира, защото винаги може да се спори по това строго индивидуално усещане. Линк се превръща във вълк, но си остава Линк - герой с 20-годишна история зад гърба си и поизтъркана, макар и винаги перфектно реализирана формула за приключенска ролевка. :roll:
AlDim написа:Безспорно е брилянтна игра, но мисля че 10-ката й е много, най-малкото заради заспалите битки и безкрайното бълбукане на персонажите, което лично на мен жестоко ми стърже по нервите (са не ми казвайте, че и то идва от японската митология, та не може без него :lol: ).
10-ката й е много, ако се оценява като обикновена игра. Както посочих в темата за Ооками, аз я оценявам като произведение на изкуството. Бълбукането на персонажите е сполучлив опит за озвучаване на герои от легенди. Не се връзва Issun например да се озвучава на японски или на друг познат език. В приказките на много народи има подобен герой: Педя човек-лакът брада, Малечко-палечко, та чак до анимацията на Хана Барбара за Инч Хай. Малко по-философски погледнато, приказката за борбата между Доброто и Злото не се разказва на един конкретен език, защото е общочовешка, дори универсална за всички животински видове (според авторите на играта). Такава е идеята и в Animal Crossing (за разлика от Банджо-то, където просто се търси оригиналност). :wink:

AlDim написа:п.п. Btw не бих казал, че японците се увличат точно по "тестостеронести мъжаги"... По-скоро налитат на метросексуалните момченца, които е чудно как им остава време да приключенстват, при цялото внимание, което би трябвало да отделят за грим, епилация, педикюр и гласене на прическите си.
Говоря за увлеченията на средностатистическия геймър. Може би трябваше до мъжагата да сложа и типичния ролев гей, така желан (ужас!) от японците. Както и да е, смисълът е ясен - големите последващи продажби са последното нещо, което са целили създателите на играта, когато са умували върху образа на главния герой. :-)
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
AlDim
Мнения: 296
Регистриран преди: 17 години

Мнение AlDim17 години

В приказките на много народи има подобен герой: Педя човек-лакът брада, Малечко-палечко, та чак до анимацията на Хана Барбара за Инч Хай.
Ъм... те не бълбукат обаче :lol:
"But sometimes that just ain't enough to keep a man like me interested
No, I've gotta go out and have fun
At someone else's expense"

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe17 години

AlDim написа:
В приказките на много народи има подобен герой: Педя човек-лакът брада, Малечко-палечко, та чак до анимацията на Хана Барбара за Инч Хай.
Ъм... те не бълбукат обаче :lol:
Да, защото са строго народни, не глобални герои. Бълбукането е опит за универсален език. Мен ме кефи. Не мога да си представя японско/английско/испанско и т.н. озвучаване в тази игра, камо ли животинчетата да говорят на някакъв строго човешки език.

Всъщност не виждам за къв ти се обяснявам, не те ли кефи и не разбираш ли бълбукането, няма да настъпи краят на света, я. :roll:
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
vvarp
Мнения: 4516
Регистриран преди: 18 години

Мнение vvarp17 години

Екстра статийка! Едно-две изречения за Камия-сан не биха и навредили. Нищо, че и той взе да пуска изцепки напоследък :-)
king_of_the_universe написа:[...] Такава е идеята и в Animal Crossing (за разлика от Банджо-то, където просто се търси оригиналност). :wink:
Не е баш заради оригиналността. Сигурен съм, че ако играта беше на 512 битов карт, щеше да е озвучена :-)

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe17 години

vvarp написа:Екстра статийка! Едно-две изречения за Камия-сан не биха и навредили. Нищо, че и той взе да пуска изцепки напоследък :-)
Не мисля, че е изцепка. Артът на Уинд Уейкъра ми харесва повече от арта на последната Зелда.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
vvarp
Мнения: 4516
Регистриран преди: 18 години

Мнение vvarp17 години

За мен, под слънцето има място и за двете. Арт дизайнът в Twilight Princess определено не е под нивото на този в Wind Waker.

Аватар
king_of_the_universe
Мнения: 6816
Регистриран преди: 18 години

Мнение king_of_the_universe17 години

vvarp написа:За мен, под слънцето има място и за двете. Арт дизайнът в Twilight Princess определено не е под нивото на този в Wind Waker.
Не е, просто другият арт ме кефи повече. И навремето адски много ме раздразниха пандишпаните, които оплюха Уинд Уейкъра, без дори да са го пипвали.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
hellfire
Мнения: 1893
Регистриран преди: 18 години

Мнение hellfire17 години

Жестока статия, още веднъж ми стана ясно колко духовно извисена е тази игра. След няколко дена ми пристига Нин 64 от Германия и ще подпукам Зелдата :D .
Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future.

Аватар
Bobi
Мнения: 7233
Регистриран преди: 18 години

Мнение Bobi17 години

hellfire написа:Жестока статия, още веднъж ми стана ясно колко духовно извисена е тази игра. След няколко дена ми пристига Нин 64 от Германия и ще подпукам Зелдата :D .

Късметлия - усещането от първото съприкосновение с тази игра е нещо велико, и никога не може да се повтори!!! Гледай само да не е немската версия, че... :oops:

Кой е онлайн